믹싱과 마스터링 작업에 유용한 플러그인들 중 추천할만한 플러그인들 매뉴얼을 번역해서 올려봅니다. ^_^

 

 플러그인 매뉴얼 번역 : Mathewlane - DrMS Spatial Processor Plugin ( Ver 4 기준 )

 

이번에 올리는 한글 번역 매뉴얼은 Mathewlane 에서 출시한 DrMS Spatial Processor 플러그인 매뉴얼 한글 번역입니다. ^^

 

MS 프로세싱을 통해서 Stereo Field 에 Depth ( 깊이감, 거리감 ) 와 Width ( 좌우 이미지의 넓이 ) 를 조절하는 플러그인으로

Usher, Black Eyed Peas, Michael Jackson 과 작업했던 Dylan '3D' Dresdow 믹싱 엔지니어와

Shakira, Duffy, Alexander McQueen 과 작업했던 프로듀서 겸 엔지니어인 Emre Ramazanoglu 가

사용하는 플러그인으로 유명합니다. 물론 실제로 두 엔지니어는 DrMS 플러그인의 프리셋을 만들기도 했습니다. ^^

 

Mathewlane - DrMS Spatial Processor 플러그인 사용하는 분들에게 도움이 되면 좋겠습니다. ^_^

 

                                       ---------------------------------------

 

이 매뉴얼은 플러그인 제작사인 Mathewlane 측의 허락하에 제 블로그에 올리는 것입니다. ^_^

( DrMS 매뉴얼의 Copyright 는 Mathewlane 에 있으며, 이 번역 포스팅에 대한 Official Permission 을 받았습니다. )

 

이 매뉴얼은 제가 직접 번역 / 제작한 것이며, 제 블로그에 올리기 위해 제작한 것이니

다른 분들과 공유를 원하시는 분들은 제 글의 주소를 알려주시면 감사드리겠습니다. ^^

 

Mathewlane - DrMS Spatial Processor 플러그인은 Mac / PC 모두 지원하며 AAX, AU, VST 방식을 지원합니다. ^^

 

관련 홈페이지 주소 : http://www.mathewlane.com/DrMS.html

 



 

DrMS manual ( DrMS 메뉴얼 ) This manual will help you to learn about all the features and functionality of the DrMS spatial processor plugin. It has the following contents: Features Overview The DrMS IN button The utility sections The processing sections The processing tools Presets Support 이 메뉴얼은 DrMS spatial processor 플러그인의 기능과 특징을 이해하는데 도움을 주기 위해서 만들어졌습니다. 이 메뉴얼에는 다음의 내용들로 구성되어 있습니다. Features Overview / The DrMS IN button / The utility sections / The processing sections / The processing tools / Presets / Support Features overview ( 플러그인 개요 ) DrMS presents a new way to approach the manipulation of stereo audio. It is based on MS (Mid-Side) processing, although DrMS splits the stereo signal into four sections rather than the normal two, giving you new levels of control: Zoom in, add Depth, change Width or any combination and more. DrMS 는 스테레오 음원을 조절하는 새로운 방법을 제시하는 플러그인입니다. 기본적으로 MS 프로세싱에 기반을 두고 있습니다. 또한 DrMS 는 스테레오 시그널 음원을 일반적인 방법이 아닌 4개의 영역으로 나눠서 새로운 조작방법으로 컨트롤하고 있습니다. ( 줌 인 / 깊이감 더하기 / 스테레오 이미지 넓이 조절하기 / 각각의 방법을 조합 ) DrMS has a wide range of applications for mixing, mastering and post production, going from simple MS encoding/decoding, over stereo field and depth enhancement, to fixing mono compatibility issues and more. DrMS 는 스테레오 이미지를 조절하는 플러그인으로 믹싱, 마스터링, 포스트 프로덕션에 쓰일 수 있습니다. 단순하게 MS 변환에서부터 스테레오 이미지의 깊이감과 넓이, 모노 호환성 문제 및 그외 사항을 조절할 수 있습니다. At first sight, DrMS can be a bit overwhelming because of the many possibilities. However, the hardware-like interface and clear organisation per section will help you become comfortable with DrMS very fast. 처음에 실행하면, DrMS 를 보면 다양한 가능성에 압도될 수 있습니다. 그러나 하드웨어와 같은 인터페이스와 각각의 섹션의 명료한 구성은 DrMS 를 쉽고도 빠르게 조작할 수 있도록 도와줄 것입니다. There are 4 main processing sections: MID SIDE FOCUS FIELD DrMS 는 4개의 프로세싱 섹션 ( MID / SIDE / FOCUS / FIELD ) 으로 나눠져 있습니다. Each featuring a similar set of 3 processing tools: a High Pass Filter (HPF) a Low Pass Filter (LPF) a Delay 각각의 섹션은 3가지 프로세싱 툴 ( 하이패스 필터 / 로우패스 필터 / 딜레이 ) 과 흡사한 기능을 가지고 있습니다. Besides those, there are 4 utility sections: INPUT OUTPUT OPTION FEEDBACK 그외에도 4가지 유틸리티 섹션 ( Input / Output / Option / Feedback ) 이 있습니다. The level and combination of the different sections, and the used processing tools in them, will result in various changes of the stereo field. The following overview of each section & tool will guide you through DrMS's functionality. Finally there's the DrMS IN button next to the DrMS logo, outside any of the sections, and the Preset toolbar at the bottom of the plugin window. 레벨과 다른 섹션의 조합, 그외 프로세싱의 조합은 스테레오 이미지를 조절하는데 있어서 다양한 변화를 얻을 수 있습니다. 다음의 각각의 섹션과 툴의 설명은 DrMS 의 기능을 이해하고 사용하는데 도움이 될 것입니다. 마지막으로 DrMS In 버튼, 각 영역 바깥쪽에 있는 추가 기능들, 플러그인 하단에 Preset 툴바가 있습니다. The DrMS IN button ( DrMS 활성화 버튼 ) The DrMS IN button next to the DrMS logo, outside any of the sections, allows you to activate or bypass DrMS as a whole, except for the INPUT Gain, which always remains active to allow easy level-matched A/B comparison of processed and unprocessed signal. DrMS IN 버튼은 DrMS 로고 좌측에 위치하고 있습니다. DrMS IN 버튼은 DrMS 플러그인을 활성화하거나 비활성화 ( bypass ) 시킬 수 있습니다. 다만 DAW 에서 제공하는 bypass 버튼과는 달리 Input Gain 은 DrMS IN 버튼을 끄더라도 작동합니다. DrMS IN 버튼은 플러그인 좌측 상단에 위치한 Input Gain 이 활성화되어 있는 상태에서 활성화/비활성화 할 수 있기 때문에 Input Gain 이 적용되어서 Level 매칭이 된 상테에서 DrMS 플러그인이 적용된 소스와 적용되지 않은 소스를 간편하게 A/B 비교를 할 수 있습니다. DrMS is active when the DrMS IN button is lighted up. DrMS 가 활성화되어 있을때에는 DrMS IN 버튼에 불이 들어와 있습니다. Shift-clicking the DrMS logo next to the DrMS IN button will turn DrMS in version 3 mode and is shown by a blue DrMS IN button. Shift-clicking the DrMS logo again will return DrMS to version 4 mode, indicated by the standard green DrMS IN button. Shift 버튼을 누른 상태에서 DrMS 로고를 클릭하면 DrMS IN 버튼이 파란색으로 변하면서 Version 3 모드로 작동합니다. 다시 한번 Shift 버튼을 누른 상태에서 DrMS 로고를 클릭하면 DrMS IN 버튼이 녹색으로 변하면서 Version 4 모드로 다시 작동합니다. The only audible difference between version 4 mode and version 3 mode is a slightly higher delay in the Feedback circuit in version 4. Do note that version 3 mode has much higher CPU use then version 4 however. To allow 100% compatibility with settings using Feedback made with version 3, this compatibility mode was added. Version 3 와 4 의 유일한 청감상 차이점은 Version 4 가 피드백 서킷에 있어서 조금 더 높은 딜레이를 가지고 있다는 점입니다. Version 3 를 사용할 때 Version 4 를 사용할 때에 비해서 CPU 점유율이 조금 더 높습니다. Version 3 는 피드백을 이용한 셋팅에 있어서 100% 호환성을 허용하고 있고 Version 4 에는 이러한 호환성 기능이 추가되엇습니다. The Utility Sections ( 유틸리티 영역 ) INPUT ( 인풋 ) The INPUT section features a Gain control and a Format selector. The green LED shows signal presence on input, the red LED indicates clipping. Input 영역은 게인 컨트롤과 포멧 선택 ( LR / MS ) 선택을 할 수 있는 기능이 있습니다. 좌측 상단에 위치한 녹색의 LED 는 현재 시그널이 들어오고 있는지를 보여주며, 빨간색의 LED 는 클립핑 발생 여부를 보여줍니다. The INPUT Gain allows to adjust the volume of the incoming signal if needed, for example to avoid digital overs later on in the processing. This control is always active, even when DrMS is bypassed using the DrMS IN button, to allow level-matched A/B comparision. Use Alt-click to set the Gain to 0.0dB. Input Gain 은 들어오는 시그널의 소리 크기를 조절할 수 있습니다. 예를 들면 DrMS 가 작동하는 동안 디지털 오버를 피하기 위해서 사용할 수 있습니다. Input 영역은 항상 활성화되어 있습니다. DrMS IN 을 눌러서 플러그인을 비활성화 ( bypass ) 시키더라도 Input 영역은 활성화되어 있기 때문에 레벨 매칭이 된 상태로 A/B 비교를 할 수 있습니다. Alt 를 누른 상태에서 Gain 을 클릭하면 0.0dB 로 셋팅을 바꿀 수 있습니다. The INPUT Format switch selects the stereo format DrMS expects to receive at its inputs. Since DrMS internally works in MS mode, the switch will decide if an MS-encoder is active (in case of LR input) or not (in case of MS input). Input Format 스위치는 들어오는 시그널이 어떠한 형태로 DrMS 에서 작동되길 바라는지를 선택할 수 있습니다. 기본적으로 DrMS 내부에서는 MS 모드로 작동됩니다. 하지만 LR input 으로 시그널이 들어오고 MS 인코더가 작동되길 바란다면 LR 모드로 선택하면 되고, 그렇지 않다면 MS 모드로 선택하면 됩니다 . OUTPUT ( 아웃풋 ) The OUTPUT section features a Gain control and a Format selector. The green LED shows signal presence on output, the red LED indicates clipping. Output 영역은 게인 컨트롤과 포멧 선택 ( LR / MS ) 선택을 할 수 있는 기능이 있습니다. 좌측 상단에 위치한 녹색의 LED 는 현재 시그널이 나가고 있는지를 보여주며, 빨간색의 LED 는 클립핑 발생 여부를 보여줍니다. The OUTPUT Gain allows to adjust the volume of the outgoing signal if needed, for level matching when AUTOGAIN (see further) isn't being used. This control will be bypassed when DrMS is bypassed using the DrMS IN button, to allow level-matched A/B comparison. Use Alt-click to set the Gain to 0.0dB. Output Gain 은 나가는 시그널의 소리 크기를 조절할 수 있습니다. 예를 들면 AUTOGAIN 을 사용하지 않더라도 레벨 매칭을 위해서 사용할 수 있습니다. Output 영역은 레벨 매칭이 된 A/B 비교를 위해서 DrMS IN 버튼을 눌러서 비활성 ( bypass ) 시키면 Output 영역은 비활성화됩니다. Alt 를 누른 상태에서 Gain 을 클릭하면 0.0dB 로 셋팅을 바꿀 수 있습니다. The OUTPUT Format switch selects the stereo format DrMS will output. Since DrMS internally works in MS mode, the switch will decide if an MS-decoder is active (in case of LR output) or not (in case of MS output). Output Format 스위치는 나가는 시그널이 어떠한 형태일지 선택할 수 있습니다. 기본적으로 DrMS 내부에서는 MS 모드로 작동됩니다. Output Format 스위치를 LR output 으로 선택하면 MS 디코더가 작동하며, MS output 으로 선택하면 MS 디코더가 작동하지 않습니다. OPTION ( 옵션 ) The OPTION section sets AUTOGAIN settings and CtrSOLO (CenterSOLO) behavior. Option 영역에서는 AutoGain 기능과 CenterSolo 기능을 조절할 수 있습니다. AUTOGAIN can be activated with its IN button, standard it is on. AutoGain 기능은 DrMS IN 버튼과 함께 활성화 / 비활성화되도록 기본 설정되어 있습니다. AUTOGAIN will automatically adjust the output gain of DrMS to ensure the processed signal is level-matched as good as possible to the original unprocessed signal. This makes A/B comparision a breeze as changing certain parameters won't result in a volume jump that can happen without using AUTOGAIN. AutoGain 기능은 DrMS 기능을 활용하지 않은 원래 시그널과 가능한 비슷한 레벨로 자동으로 레벨 매칭이 되도록 하는 기능입니다. AutoGain 기능은 A/B 기능을 활용할때 볼륨의 변화가 너무 커서 볼륨의 점프하듯이 크게 변화하지 않고 자연스럽게 A/B 비교를 할 수 있도록 도와줍니다. AUTOGAIN is only being updated whenever actual DrMS parameters are adjusted, it stays constant when you're done. AutoGain 기능은 DrMS 의 각각의 파라미터들을 조절한 경우에 해당 파라미터를 적용한 것을 반영합니다. AutoGain 기능은 당신이 조절한 각각의 기능을 끊임없이 반영하여 들려줍니다. The 2nd AUTOGAIN control is there to lock the current gain value. In normal mode, this AUTOGAIN Lock switch is in unlocked mode, meaning the AUTOGAIN circuit will continue to update its value whenever you adjust a DrMS parameter. AutoGain 의 2번째 기능은 Lock / Unlock 기능으로 현재의 게인 값을 고정할 수 있습니다. 일반적인 모드, 즉 Unlock 모드에서는 당신이 조절한 DrMS 파라미터를 계속해서 반영합니다. When the AUTOGAIN Lock is in locked position, the AUTOGAIN output gain value will not be updated anymore, but will be kept at the value it had on the moment of switching locked mode in. This way you can easily keep the then set AUTOGAIN gainsetting and continue tweaking from there without the gain level being further adjusted. 하지만 AutoGain 을 Lock 모드로 작동시키면 AutoGain 은 더이상 당신이 조절하는 파라미터들을 반영하지 않습니다. Lock 모드를 작동시킨 시점의 게인 값을 계속해서 유지합니다. 이 방법은 쉽게 당신이 설정한 Auto Gain 설정값을 유지하고 이후의 파라미터 변화 값들을 적용하지 않으면서 계속해서 변화를 만들 수 있습니다. Note: while it is technically possible, it's strongly recommended NOT to automate the AUTOGAIN value parameter (AGNval) in any case, as this can result in unexpected gain behaviour and has no useful applications. Note : 기능적으로 가능하지만, AutoGain 기능을 AGNval 파라미터를 이용해서 오토메이션 하지 않기를 권장합니다. 전혀 기대하지 않는 게인 값의 결과와 유용하지 않은 결과물을 얻을 수 있기 때문입니다. When the CtrSOLO IN button is active, the signal of the soloed main processing section(s) will be presented as a monophonic stereo-centered signal (CenterSOLO). For the MID and FIELD sections this will make no difference. For SIDE and FOCUS, the otherwise stereospreaded signal will now be heard as a mono signal. This can be an aid in setting the processing tool parameters of a soloed processor section. CtrSolo IN ( Center Solo ) 버튼을 활성화시키면 메인 프로세싱 섹션의 시그널이 모노포닉 스테레오 센터 시그널로 바뀝니다. MID 와 FIELD 섹션은 CtrSolo 의 영향을 받지 않아서 차이가 없습니다. SIDE 와 FOCUS 섹션은 스테레오로 펼쳐진 시그널이 모노 시그널로 들리게 됩니다. CtrSolo 은 솔로 프로세서 섹션의 프로세싱을 위한 목적으로 사용할 수 있습니다. FEEDBACK ( 피드백 ) When the FEEDBACK IN button is active, audio will be fed back from FOCUS into FIELD and vice versa at the chosen FEEDBACK %. This section is useful to create additional space and reverb-like effects. Feedback IN 버튼을 활성화하면, FOCUS 영역에서부터 FIELD 영역으로 Feedback % 에 따라서 거꾸로 피드백이 발생합니다. 이 영역은 리버브처럼 활용할 수 있고 또 다른 공간을 만들어내는데 유용합니다. Note that using this section only makes sense when both FOCUS and FIELD are active. FOCUS 와 FIELD 영역이 둘다 활성화되어 있을때에만 Feedback 기능을 사용할 수 있습니다. Watch out for your speakers as too high values can result in a loud feedback loop!
Higher FEEDBACK % (goes up to 200%) can be appropriate when volume settings in FOCUS and FIELD are conservative. 피드백 루프는 스피커의 볼륨을 크게 키울 수 있기 때문에 조심해야 합니다 ! 피드백 값은 200% 까지 줄 수 있습니다. 
높은 피드백 값은 FOCUS 와 FIELD 값이 보수적이고 조심성있게 설정되어 있을때 사용하기 적절합니다. The Processing Sections ( 프로세싱 영역 ) DrMS has 4 processing sections. Each of the sections has a different purpose in the stereo field, but all share a similar set of processing tools on blue rotaries. We'll first give an overview of the processing sections, after which the common processing tools will be discussed. DrMS 에는 4개의 프로세싱 영역이 있습니다. 각각의 영역은 각자 스테레오 필드에 있어서 다른 목적을 가지고 있습니다. 먼저 프로세싱 영역에 대해서 설명해드리고 프로세싱 툴에 대해서 다루겠습니다. The 4 processing sections of DrMS are: MID SIDE FOCUS FIELD DrMS 는 4개의 프로세싱 영역 ( MID / SIDE / FOCUS / FIELD ) 이 있습니다. An incoming signal is split up into these 4 individual signals that can be processed differently and then are recombined at the output into a stereo stream. Each of the 4 sections has its own function in the resulting stereo signal, with the section level and the used processing defining the impact. 들어오는 시그널은 각각 4개의 독립된 시그널로 나눠지고, 다르게 프로세싱이 이루어집니다. 그리고 나서 스테레오로 합쳐서 아웃풋으로 출력됩니다. 각각의 4개의 영역은 각각의 스테레오 시그널 결과물에 있어서 레벨과 프로세싱 처리에 있어 고유의 기능이 있습니다. Each of the processing sections has similar master controls: a SOLO button (use Shift-click to solo more then one section at once) a phase (Ø) switch a green 'level' rotary (use Shift-drag to fine-tune, and Alt-click for 100% value) a main IN button under the green rotary 각각의 프로세싱 영역은 비슷한 마스터 컨트롤이 있습니다. 솔로 버튼 ( Shift 를 누른 후 클릭하면 1개 영역 이상을 동시에 활성화 할 수 있습니다. ) 위상 반전 스위치 ( Ø ) 녹색 레벨 ( Level ) ( Shift 를 누른 후 조절하면 미세 조정 가능하고 Alt 누른 후 클릭하면 100 % ) 녹색 레벨 ( Level ) 밑에 각 영역 IN 버튼 ( 활성화 버튼 ) We'll now give an overview of what each section exactly is, and what you can do with it: 이제부터 각 영역을 어떻게 활용할 수 있는지 정확하게 설명하겠습니다. MID ( 미드 ) The MID section contains the sum of Left and Right of a stereo signal. This is the center-information of the stereo signal. 미드 ( MID ) 영역은 왼쪽과 오른쪽 시그널의 합산으로 이루어집니다. 스테레오 시그널의 중심 영역입니다. The MID's IN button under the LEVEL rotary serves as a bypass button for the whole section. When it is off, no processing will happen in this section, and the section level will be 100%. When you switch it in, the LEVEL control and all the switched in processing tools become active. LEVEL 밑에 있는 MID IN 버튼은 활성화 / 비활성화 ( bypass ) 기능을 제공합니다. MID 영역이 비활성화되었을때 MID 영역은 아무런 프로세싱을 하지 않습니다. 또한 MID 영역이 비활성화되어 있을때 MID 영역의 레벨은 100% 입니다. MID 영역이 활성화되면 각각의 프로세싱 툴과 LEVEL 컨트롤에 따라서 변화합니다. The LEVEL control allows you to lower the volume of the MID signal if needed. In general, you don't need this often as the MID signal is the core of your audio, but it can be helpful if you're after a particular effect. LEVEL 컨트롤은 필요하다면 더 낮은 MID 시그널 볼륨을 허용합니다. 일반적으로, MID 시그널은 당신의 음원의 중심에 해당되기 때문에 자주 사용하는 기능은 아니지만 특정한 이펙팅을 한 경우에는 도움이 될 수 있습니다. The MID's different processing tools can be activated with their IN buttons. MID 의 다른 프로세싱 툴은 각각의 IN 버튼이 활성화되어야 사용할 수 있습니다. SIDE ( 사이드 ) The SIDE section contains the difference between the Left and Right of a stereo signal. This is the true stereo information of the stereo signal. 사이드 ( SIDE ) 영역은 왼쪽과 오른쪽 시그널의 차이를 통해 프로세싱이 이루어집니다. 스테레오 시그널의 실질적인 스테레오 정보에 해당됩니다. The SIDE's IN button under the WIDTH rotary serves as a bypass button for the whole section. When it is off, no processing will happen in this section, and the section level will be 100%. When you switch it in, the WIDTH control and all the switched in processing tools become active. SIDE IN 버튼을 WIDTH 아래쪽에 위치하고 있으며, 활성화 / 비활성화 ( bypass ) 기능을 제공합니다. SIDE 영역이 비활성화되었을때 SIDE 영역은 아무런 프로세싱을 하지 않습니다. 또한 SIDE 영역이 비활성화되어 있을때 SIDE 영역의 레벨은 100% 입니다. SIDE 영역이 활성화되면 각각의 프로세싱 툴과 WIDTH 컨트롤에 따라서 변화합니다. The level of the SIDE section will influence the signal's width, therefor the level rotary is called WIDTH in this section. Turning it above 100% will widen the stereo-image, turning it lower will narrow the stereo-image. SIDE 영역의 레벨은 시그널의 좌우 이미지의 넓이에 영향을 주게 됩니다. 그렇기 때문에 레벨 이라는 단어 대신 WIDTH 라고 지칭하고 있습니다. 100% 이상의 값은 스테레오 이미지를 넓게 만들고, 100% 이하의 값은 스테레오 이미지를 좁게 만들 수 있습니다. The SIDE's different processing tools can be activated with their IN buttons. SIDE 의 다른 프로세싱 툴은 각각의 IN 버튼이 활성화되어야 사용할 수 있습니다. FOCUS ( 포커스 ) The FOCUS section feeds original unprocessed mid-information to the side-signal of the final stereo output. Focus 영역은 프로세싱되지 않은 오리지널 미디 사운드를 사이드 시그널로 전달 ( feed ) 합니다. The FOCUS's IN button under the ZOOM rotary serves as a bypass button for the whole section. When it is off, no processing will happen in this section, and the section level will be 0%. When you switch it in, the ZOOM control and all the switched in processing tools become active. Zoom 노브 아래쪽에 위치한 Focus IN 버튼은 활성화 / 비활성화 ( bypass ) 기능을 제공합니다. Zoom 영역이 비활성화되었을때 Zoom 영역은 아무런 프로세싱을 하지 않습니다. 또한 Zoom 영역이 비활성화되어 있을때 Zoom 영역의 레벨은 0% 입니다. Focus 스위치가 활성화되면, Zoom 컨트롤과 모든 스위치는 프로세싱이 활성화됩니다. Raising the level of the FOCUS section will give the impression of zooming in, therefor the level rotary is called ZOOM in this section. It allows you to zoom in on the mid-information by making it louder and more stereo. Focus 영역의 레벨이 올라가면 줌인 효과를 얻을 수 있습니다. 그래서 레벨이라는 단어 대신에 Zoom ( 줌 ) 이라고 지칭합니다. Zoom 노브는 미드 영역에 소리를 키우고 ( Louder ), 스테레오 효과를 더해줌으로 ‘ 줌 인 ’ 되는 효과를 얻을 수 있습니다. The FOCUS's different processing tools can be activated with their IN buttons. Focus 영역의 다른 프로세싱 툴은 각각의 IN 버튼을 활성화함으로 사용할 수 있습니다. FIELD ( 필드 ) The FIELD section feeds original unprocessed side-information to the mid-signal of the final stereo output. FIELD 영역은 프로세싱되지 않은 오리지널 사이드 사운드를 미드 시그널로 전달 ( feed ) 합니다. The FIELD's IN button under the DEPTH rotary serves as a bypass button for the whole section. When it is off, no processing will happen in this section, and the section level will be 0%. When you switch it in, the DEPTH control and all the switched in processing tools become active. DEPTH 노브 아래쪽에 위치한 FIELD IN 버튼은 활성화 / 비활성화 ( bypass ) 기능을 제공합니다. FIELD 영역이 비활성화되었을때 FIELD 영역은 아무런 프로세싱을 하지 않습니다. 또한 FIELD 영역이 비활성화되어 있을때 FIELD 영역의 레벨은 0% 입니다. FIELD 스위치가 활성화되면, DEPTH 컨트롤과 모든 스위치는 프로세싱이 활성화됩니다. Raising the level of the FIELD section will give the impression of adding depth, therefor the level rotary is called DEPTH in this section. It allows you to make the stereo field deeper and more 3D. You can also use this section effectively to save stereo-information that otherwise would get lost on mono-summation, making a certain stereo signal more mono-compatible. Focus 영역의 레벨이 올라가면 깊이감 ( Depth ) 을 더하는 효과를 얻을 수 있습니다. 그래서 레벨이라는 단어 대신에 Depth ( 뎁스, 깊이감 ) 이라고 지칭합니다. Depth 노브는 스테레오 필드에 깊이와 입체감 ( 3D ) 를 더해줄 수 있습니다. 또한 Depth 노브를 이용하여 스테레오 시그널에 모노 호환성을 더하고, 모노 합산 ( Mono Sum ) 현상을 줄임으로 스테레오 정보를 효과적으로 활용할 수 있습니다. The FIELD's different processing tools can be activated with their IN buttons. FIELD 영역의 다른 프로세싱 툴은 각각의 IN 버튼을 활성화함으로 사용할 수 있습니다. The Processing Tools ( 프로세싱 툴 ) Each of the processor sections mentioned above has 3 processing tools: a High Pass Filter (HPF) a Low Pass Filter (LPF) a Delay 위쪽에서 언급된 각각의 프로세서 영역은 3개의 프로세싱 툴을 가지고 있습니다. ( 하이패스 필터 / 로우패스 필터 / 딜레이 ) HPF ( 하이패스 필터 ) The HPF can be activated with its IN button. It will pass the higher frequencies and will filter out the lower frequencies gradually. 하이패스 필터는 IN 버튼을 눌러서 활성화할 수 있습니다. 지정한 프리퀀시보다 위쪽 대역대를 통과시키고, 하단의 대역대는 서서히 감쇄시킵니다. You can switch the HPF from a non-resonant 6dB/octave slope to a steeper resonant 12dB/octave filter. 하이패스 필터의 Slope ( 기울기 ) 는 레조넌스 ( 공진 ) 없는 6dB/Oct 또는 가파른 레조넌스 ( 공지 ) 를 가지는 12dB/Oct 필터를 사용할 수 있습니다. There are 2 rotary controls: Frequency to set the filter cutoff frequency Resonance to amplify the audio around the cutoff frequency, with 0.7 being no resonance and 3 maximum resonance. Note that the Resonance parameter only is active when the filter is set to 12db/octave slope. 하이패스 필터에는 2개의 컨트롤 노브가 있습니다. 필터 노브는 Cutoff Frequency 값을 설정할 수 있습니다. 레조넌스 노브는 Cutoff Frequency 주변의 오디오를 증폭할 수 있습니다. 0.7 - no resonance ( 증폭 없음 ) 부터 3 까지 증폭 정도를 조절할 수 있습니다. 레조넌스 파라미터는 필터를 12dB/Oct 로 설정했을때에만 활성화해서 사용할 수 있습니다. The HPF often is good to use on SIDE and FOCUS if you want to keep the low frequencies tight and mono centered. 하이패스 필터는 저역대를 단단하게 만들고 모노 소스를 가운데 정렬하기 위해서 사이드와 포커스 영역에서 사용하면 좋습니다. LPF ( 로우패스 필터 ) The LPF can be activated with its IN button. It will pass the lower frequencies and will filter out the higher frequencies gradually. 로우패스 필터는 IN 버튼을 눌러서 활성화할 수 있습니다. 지정한 프리퀀시보다 아래쪽 대역대를 통과시키고, 위쪽의 대역대는 서서히 감쇄시킵니다. You can switch the HPF from a non-resonant 6dB/octave slope to a steeper resonant 12dB/octave filter. 로우패스 필터의 Slope ( 기울기 ) 는 레조넌스 ( 공진 ) 없는 6dB/Oct 또는 가파른 레조넌스 ( 공지 ) 를 가지는 12dB/Oct 필터를 사용할 수 있습니다. There are 2 rotary controls: Frequency to set the filter cutoff frequency Resonance to amplify the audio around the cutoff frequency, with 0.7 being no resonance and 3 maximum resonance.
Note that the Resonance parameter only is active when the filter is set to 12db/octave slope. 로우패스 필터에는 2개의 컨트롤 노브가 있습니다. 필터 노브는 Cutoff Frequency 값을 설정할 수 있습니다. 레조넌스 노브는 Cutoff Frequency 주변의 오디오를 증폭할 수 있습니다. 0.7 - no resonance ( 증폭 없음 ) 부터 3 까지 증폭 정도를 조절할 수 있습니다. 레조넌스 파라미터는 필터를 12dB/Oct 로 설정했을때에만 활성화해서 사용할 수 있습니다. The LPF often is useful to avoid a too large high frequency build up in the combination of the different sections. 로우패스 필터는 각각의 다른 영역을 조합해서 고역대가 너무 많아지는 것을 피하기 위해서 사용하면 유용합니다. Delay ( 딜레이 ) The Delay can be activated with it's IN button. It will shift a full processing section by a certain value. It gives a section a set latency rather then acting as a typical delay(echo) effect. The one rotary for the Delay controls the Delay time from 0,00 to 30,0 milliseconds. 딜레이는 IN 버튼을 눌러서 활성화할 수 있습니다. 딜레이 값에 따라서 해당 프로세스 영역을 지연시킬 수 있습니다. 딜레이 설정은 전통적인 딜레이 ( 에코 ) 효과 보다는 레이턴시 조절하는데 쓰입니다. 딜레이 시간 설정은 0.00 ~ 30.0 ms 까지 조절 가능합니다. The Delay is often interesting to use on the FOCUS and/or FIELD section to create additional depth and space. 딜레이는 포커스와 필드 영역에 사용함으로 깊이감과 공간감을 더하는데 활용할 수 있습니다. Presets ( 프리셋 ) As you will notice during use, the true power of DrMS lies in the combination of the different processing sections and their processing tools. It's best to get accustomed to all the different parameters by experimenting a lot on different material and by checking out the presets that were made by Dylan '3D' Dresdow (Black Eyed Peas, Michael Jackson, Usher) and Emre Ramazanoglu (Shakira, Duffy, Alexander McQueen). 각각의 프로세싱 영역과 프로세싱 툴을 조합하여 DrMS 의 놀라운 기능에 주목하게 될 것입니다. 각각의 파라미터를 활용하는데 익숙해지는 것이 가장 좋은 방법입니다. 또한 Dylan ‘ 3D ’ Dreshow ( Black Eyed Peas, Michael Jackson, Usher 와 작업 ) 과 Emre Ramazanoglu ( Shakira, Duffy, Alexander McQueen 과 작업 ) 이 만든 프리셋들을 사용해보세요. Location ( 프리셋 위치 ) DrMS v4 preset files are stored in the following folders, and are accessed via de preset bar on the bottom of the DrMS v4 GUI. ( DrMS v4 프리셋 파일은 아래에 위치에 저장되어 있으며 플러그인 하단에서 선택 및 조절 가능합니다. ) Mac OS X: Macintosh HD/Library/Application Support/Mathew Lane/DrMS Windows XP:
C:/Documents and Settings/All Users/Application Data/Mathew Lane/DrMS Windows 7: C:/ProgramData//Mathew Lane/DrMS
Note: this is a hidden folder, select to view hidden folders in Windows Explorer if you want to access this folder. 윈도우 버젼에서는 해당 폴더는 숨김 폴더로 설정되어 있으니 윈도우 브라우저에서 숨김 폴더를 보도록 설정해야 해당 폴더에 접근할 수 있습니다. Presets can be exchanged between different hosts and platforms, all you need to do is place the .drms preset files in the correct folders shown above. 프리셋은 다양한 DAW 와 플랫폼에서 바꿀 수 있습니다. Factory presets overview ( 기본 프리셋 리스트 ) 000 INIT: a neutral setting to start from 001 BEP Fizz Synth: a synth preset used in a song of a popular band 002 Hi Strings Stretch: nice to open up and widen strings/pads/... 003 hUsher Synth: a synth preset used in a song of a popular artist 004 Juno Synth Width: for that very wide and full sound 005 Beat This!: run loops through this 006 Solar Space: very big out-of-this-world space 007 Vocal Focal: focus on the vocal 008 Vocalokeeish Stereo: get rid of lead vocal, for stereo playback only 009 Vocalokeeish Mono: get rid of lead vocal, for mono playback 010 AnaMix: put this on your mixbus in your DAW and mix into it 011 Gentle Mix Widen: does what it says 012 Honey In The Middle: does something nice in the middle of the stereo field 013 Inside Out: flips mid and side around! 014 Ring Stinger: ringing effect 015 Wide and Airy: another obvious one 016 High Freq Enhancer: opens up the top end of your mix 017 Aux Bus Small Room: use this on a bus as a short reverb 018 Aux Bus Reflective Room: use this on a bus as a more live reverb 019 MS Encoder: simple mid side encoder 020 MS Decoder: simple mid side decoder 021 Mid Split: use this one on the first of a doubled track while using Side Split on the other and apply different processing to both tracks. 022 Side Split: the companion to Mid Split 023 Mono to Stereo: upmix a mono source to stereo, while staying 100% mono-compatible 024 Sides To The Centre: side info heard in the center and sides 025 No Loss Mono Fold Down: downmix stereo to mono without losing important side channel information

Posted by The Note
,